Crònica de la Barcelona científica

La pluja no ens va impedir endinsar-nos a la Barcelona científica el passat dimarts 11 de novembre. De la mà de Miquel Carandell, el nostre viatge va començar als jardins de l’antic Hospital de Sant Pau acompanyats per una desena d’estudiants tant de ciències com de lletres. Allà mateix vam tenir l’oportunitat de conèixer la Reial Acadèmia de Farmàcia, on conserven alguns dels recipients i matèries primeres emprades pels antics apotecaris de l’hospital, i que ningú no ens vam resistir a fotografiar.

En Miquel ens va explicar totes les curiositats relacionades amb l’antic recinte hospitalari, tot bromejant amb la Verònica, una estudiant de Mèxic que ha vingut a Barcelona per especialitzar-se en museística. L’interès se’ns va disparar quan vam descobrir que a l’antiga Escola de Cirurgians es feien operacions amb públic, i que eren tota una atracció per als curiosos de l’època. Camí ja de les Rambles passàrem per la casa de Ramón i Cajal, on vam veure fotos familiars del metge guanyador del Premi Nobel amb una estètica que va sorprendre estudiants d’intercanvi i autòctons.

Però encara ens quedava molt per veure. A les portes de l’edifici de la Reial Acadèmia de Ciències i Arts, inaugurat el 1894, vam poder ajustar els nostres rellotges a l’hora oficial de Barcelona, tal com feren els ciutadans fa mes d’un segle. Va ser el 1923 en aquest mateix edifici on Einstein va fer una conferència sobre la teoria de la relativitat, i no hi van faltar les anècdotes. Vam poder llegir el curiós menú d’uns dels sopars que es va oferir al científic, on es van poder degustar faves a la Lorentz transformades a la catalana o vins gravitatoris, una petita broma i homenatge dels científics catalans cap a Einstein.

menu

Ja pràcticament sense pluja i com a punt final del viatge, vam visitar l’herbolari que hi ha molt a prop de la plaça Reial (Herboristeria del Rei) que encara manté el seu encant i les portes obertes des de 1823.

taxidermista-soler-reial-10

De l’antiga botiga museu dedicada a la taxidèrmia sols queda un cartell a la façana d’un restaurant, «Museo pedagógico de ciencias naturales», restes d’una de les botigues més característiques i visitades de Barcelona, on es podien trobar des de papallones fins a goril·les gegants, passant fins i tot per éssers humans. Dalí i Alfons XIII van ser clients d’aquesta botiga.

I ací es va acabar el nostre viatge. Clarament la vesprada de pluja més didàctica i divertida de l’any!

Naarah, becària de la Xarxa de Dinamització Lingüística

a les facultats de Biologia, Geologia i Física i Química

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.